PERBANDINGAN STRATEGI POCARI SWEAT
DAN
AQUA
Pocari Sweat ialah sejenis minuman kesihatan keluaran
Jepun oleh Akihiko Otsuka, iaitu minuman isotonic yang dapat menggantikan peluh
yang sudah keluar dari badan. Manakala Aqua pula ialah sejenis air mineral keluaran
Indonesia oleh Tirto Utamo.
Strategi yang digunakan oleh Pocari Sweat ialah berkonsepkan
rasa dijelaskan oleh Akihiko iaitu membuat minuman yang mempunyai rasa yang
tidak membosankan walaupun diminum setiap hari dan terasa enak ditengkok.
Manakala Aqua pula bermula dengan berkonsepkan air minuman sihat dalam kemasan dan menciptakan konsep delivery
door to door.
Apabila produk Pocari Sweat dipasarkan, ianya tidak
mendapat sambutan dan reaksi pengguna sangat
buruk kerana rasa tidak enak serta peniaga juga tidak mahu menjualnya
kerana produk itu tidak akan mendapat sambutan. Oleh itu, Akihiko memutuskan
untuk menggunakan strategi dengan membagikan Pocari Sweat secara percuma dengan
jumlah yang tidak terbatas. Promosi juga dilakukan melalui memberi produk
percuma di lapangan baseball anak-anak. Reaksi anak – anak pun positif. Tidak
hanya membagikan secara percuma, namun jurujual juga menggunakan strategi
dengan menjelaskan secara terperinci konsep dan manfaatPocari Sweat. Hal ini
demikian kerana mereka berprinsip, jika pelanggan tidak diberi kesempatan
mencuba percuma, mungkin mereka tak akan pernah mencuba selamanya. Selain itu, Akihiko
mengatakan jangan menghitung kerugian dulu, yang penting mensosialisasikan
konsep produk secara tepat daripada menjual produk. Dengan demikian nanti
pengguna akan mengerti konsep Pocari sweat dan penjualan akan meningkat
belakangan lanjutnya. Ini jelas menunjukkan bahawa Akihiko berani mengambil
risiko yang telah dihitung.
Manakala Aqua pula memulakan strategi pemasaran dengan
membagi modal produk percuma kepada para peniaga hanya 3 botol sahaja. Hal ini
demikian mereka mengatakan bahawa apabila produk itu laku 2 botol, hanya
tinggal 1 botol sahaja dan peniaga akan membuat permintaan bekalan produk
tersebut. Selain itu, Aqua juga telah menggunakan strategi penjenamaan iaitu
dengan mengubah nama asal Aqua ialah Poritas, namun ditukar kepada Aqua kerana
Poritas agak sukar disebut dan senang ingat. Aqua juga membuat suatu slogan yang mudah di ingat dan
di kenal masyarakat, dengan slogan “air sihat setiap saat” ini ternyata Aqua
mampu melonjakkan penjualan yang luar
biasa. Inilah kekuatan sebuah slogan yang boleh memberikan kesan bagi penjualan
produk. Selain itu juga, Aqua juga menggunakan strategi dengan menaja beberapa
bidang olahraga untuk memperoleh populari agar Aqua lebih dikenal masyarakat
luas.
Kesimpulannya, jelaslah terdapat perbezaan strategi Pocari
Sweat dan Aqua. Oleh itu, Pocari Sweat dengan berkonsepkan minuman kesihatan
keluaran Jepun. Manakala Aqua pula berkonsepkan air mineral keluaran Indonesia.
Kedua-duanya memiliki strategi yang berlainan. Dan masing-masing memperoleh
kejayaan dengan strategi yang dilaksanakan.
No comments:
Post a Comment