Thursday 9 October 2014

PERBANDINGAN STRATEGI POCARI SWEAT DAN AQUA

PERBANDINGAN STRATEGI POCARI SWEAT 
DAN AQUA

Pocari Sweat ialah sejenis minuman kesihatan keluaran Jepun oleh Akihiko Otsuka, iaitu minuman isotonic yang dapat menggantikan peluh yang sudah keluar dari badan. Manakala Aqua pula ialah sejenis air mineral keluaran Indonesia oleh Tirto Utamo.

Strategi yang digunakan oleh Pocari Sweat ialah berkonsepkan rasa dijelaskan oleh Akihiko iaitu membuat minuman yang mempunyai rasa yang tidak membosankan walaupun diminum setiap hari dan terasa enak ditengkok. Manakala Aqua pula bermula dengan berkonsepkan air minuman sihat  dalam kemasan dan menciptakan konsep delivery door to door.

Apabila produk Pocari Sweat dipasarkan, ianya tidak mendapat sambutan dan reaksi pengguna sangat  buruk kerana rasa tidak enak serta peniaga juga tidak mahu menjualnya kerana produk itu tidak akan mendapat sambutan. Oleh itu, Akihiko memutuskan untuk menggunakan strategi dengan membagikan Pocari Sweat secara percuma dengan jumlah yang tidak terbatas. Promosi juga dilakukan melalui memberi produk percuma di lapangan baseball anak-anak. Reaksi anak – anak pun positif. Tidak hanya membagikan secara percuma, namun jurujual juga menggunakan strategi dengan menjelaskan secara terperinci konsep dan manfaatPocari Sweat. Hal ini demikian kerana mereka berprinsip, jika pelanggan tidak diberi kesempatan mencuba percuma, mungkin mereka tak akan pernah mencuba selamanya. Selain itu, Akihiko mengatakan jangan menghitung kerugian dulu, yang penting mensosialisasikan konsep produk secara tepat daripada menjual produk. Dengan demikian nanti pengguna akan mengerti konsep Pocari sweat dan penjualan akan meningkat belakangan lanjutnya. Ini jelas menunjukkan bahawa Akihiko berani mengambil risiko yang telah dihitung.

Manakala Aqua pula memulakan strategi pemasaran dengan membagi modal produk percuma kepada para peniaga hanya 3 botol sahaja. Hal ini demikian mereka mengatakan bahawa apabila produk itu laku 2 botol, hanya tinggal 1 botol sahaja dan peniaga akan membuat permintaan bekalan produk tersebut. Selain itu, Aqua juga telah menggunakan strategi penjenamaan iaitu dengan mengubah nama asal Aqua ialah Poritas, namun ditukar kepada Aqua kerana Poritas agak sukar disebut dan senang ingat. Aqua juga  membuat suatu slogan yang mudah di ingat dan di kenal masyarakat, dengan slogan “air sihat setiap saat” ini ternyata Aqua mampu melonjakkan  penjualan yang luar biasa. Inilah kekuatan sebuah slogan yang boleh memberikan kesan bagi penjualan produk. Selain itu juga, Aqua juga menggunakan strategi dengan menaja beberapa bidang olahraga untuk memperoleh populari agar Aqua lebih dikenal masyarakat luas.

Kesimpulannya, jelaslah terdapat perbezaan strategi Pocari Sweat dan Aqua. Oleh itu, Pocari Sweat dengan berkonsepkan minuman kesihatan keluaran Jepun. Manakala Aqua pula berkonsepkan air mineral keluaran Indonesia. Kedua-duanya memiliki strategi yang berlainan. Dan masing-masing memperoleh kejayaan dengan strategi yang dilaksanakan.


                            

No comments:

Post a Comment